مجموعه شعر لری کلاک بی منجر آکادمی لری

مجموعه شعر لری کلاک بی منجر



دسته بندی ها : هفت لنگ

کلاکِ بی مُنجز

 مُعجزه ای در شعر لری بختیاری

به قلم: فیض ا... طاهری اردلی

 چاپ مجموعه شعر لری بختیاری "کلاکِ بی مُنجز" اثر" وحید کیانیان" ، دومین کتاب شعر لری بختیاری است که در زمستان امسال توسط نشر سلسله باران منتشر شد . این اثر، با طرح جلدی از حجت پولادی و در تیراژ 1000 جلد در دیوان مانای ادبیات مکتوب لرزبان مانا گردید. این کتاب با مقدمه ای نسبتاً طولانی از شاعر با نگاه او به سیر تحول و تطور در شعر بختیاری شروع می شود . متن کتاب مجموعه ای از دل سروده های شاعر در قالب غزل ، دوبیتی ، ترکیب بند و...  است که در پایان به واژه نامه ی کتاب ختم می شود. "وحید کیانیان" دانش آموخته رشته ی ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی ارشد و عضو انجمن شعر و ادب شهرستان اردل است. وی در جشنواره های شعر لری و فارسی در سطوح منطقه ای و کشوری حائز رتبه های متعددی گردید.

 گذشته از جایگاه او در شعر بختیاری ، شاگرد پروری ، شناسایی جوانان و نوجوانان مستعد  ، اهتمام به دانش افزایی ادبی ، برگزاری جلسات نقد  در انجمن های ادبی شهرستان و فضای مجازی از ویژگی های بارز این شاعر جوان می باشد. از مهمترین رسالت های شعر ، ترویج و حفظ زبان ، انتقال اندیشه  و حلقه ی اتصال عناصر فرهنگی از نسل های پیشین به نسل های بعدی است . نسلی که از هر جهت متفاوت تر از نسل گذشته ولی ریشه در گذشته دارد.   بدون تردید در این زمان ، شاعری موفق است که با آشنایی و تسلط و به پشتوانه ی فرهنگِ گذشته ، با رویکرد به سبک شعری جدید ، گامی فراتر از نسل گذشته خود بردارد . شاعر با مضامین و نگاه نو مبتنی بر مقتضیات زمان و حتی با نگاهی رو به آینده می تواند به بازآفرینی و بازتولید آثار خود همچنان روزنه هایی از اندیشه ، کشف و شهودها و رمزگشایی ها را بر روی مخاطبین امروزی باز نماید.   "وحید کیانیان" با اتکاء به دانش و تخصص ، استعداد و مطالعه در سبک ها و ادوار تاریخی و ادبی ، تسلط بر فرهنگ سرزمین مادری توانست در مجموعه شعر " کلاکِ بی مُنجز"  نماینده ی بی بدیلی از یک شاعر موفق باشد.

 او خود از نسل امروز است . توامان هم پشتوانه ی فرهنگی قومی دارد و هم پشتوانه ی فرهنگی ادبی و به مقتضیات زمان واقف است . دغدغه های خاص خود را دارد . دنیای پیرامون خود را به خوبی درک می کند. گذشته های دور و نزدیک را با اتکاء به دانش و مطالعه ، پشتوانه و تکیه گاه خود قرار داده است . گذر زمان و تاثیر سبک زندگی ، تعاملات انسانی و ناملایمات ذهنی ، دغدغه های اجتماعی ، عشق ، درد ومرگ ، گلایه، فراق ، شوق وصال و...  دنیای پیرامون خود را دیده و لمس کرده است . تجلّی و بازخورد دو مولفه ی فوق ، به علاوه ی شاعرانگی و نگاه نو "وحید" به شعر روزنه هایی از امید به شاعران جوان بختیاری سرا را نوید خواهد داد.    شعر " وحید"  در فضایی یکدست ، منسجم و سیال مخاطب را از مطلع  به مقطع می کشاند.  او فرمانروای سرزمین واژه گان شعرخویش است. مهندسی واژه گان شاعرانه و خوشایند مفاهیم و مضامین و تصاویر را در نظر مخاطب ملموس می کند.  چنان که خواننده ناگزیر از همراهیِ با  واژه ها و ابیات از ابتدا تا  انتهای غزل می شود.

 جز به جز شعر او گذشته از ساختارمندی عروضی ،  مانند سازه ای به هم پیوسته از چنان  انسجامی برخوردار است که چون پیکره ای زیبا خود نمایی می نماید . شبکه معنایی گسترده ودر عین حال فراگیر در ساختار شعر او برای هر اهل نظری ستودنیست و هر مخاطبی را به وجد می آورد. کلمه ، مصرع ، بیت و غزلش سرشار از دنیای پیرامون هر شخص بختیاریست .دنیایی که فقط با کشف و شهود و رمز گشایی شاعر برای مخاطب قابل لمس و لذت بخش می گردد. شعر "وحید" صمیمی، خیال انگیز و سرشار از مولفه ها و مفاهیم بزرگی است که به سادگی و دور از پیچیدگی های زبانی بیان می شوند. او خود با واژه گان صمیمیتی وصف ناشدنی دارد. با باد دینارون ، با مار و پینه . با سوزو . با خدا ، با پیر و... گاهی با قسم . گاهی با التماس و گاهی با تغیُّر و تحکّم و... برخورد می کند.

 در شعر "وحید"  با واژه ها و ابیات  با ظرافت برخورد می شود. احساس ، دردمندی ، تصویر ، عاطفه، تخیّل و... هر کدام در ساحت شعر او در راستای بیان مقصود قرار می گیرند. توصیف ها ، تصاویر و موقعیت سازی ها در شعر "وحیدکیانیان" غنایی نوستالوژیک و بیانی بکر و امروزی دارند . ساختار مضون پردازی در شعر او امروزی ولی با بافتار زبانیِ گذشته شیرین ، موزون و دلنشین بیان می شوند.     شعر او نیز مانند دیگر شعرای مناطق مختلف بختیاری ساختار زبانی و آوایی فراگیر و فرا منطقه ای دارد .

نویسنده :محمد

آخرین ویرایش :1402/06/10 08:38:36

مقالات پیشنهادی
رمان هاگه رمانی با بن مایه های اساطیری مردم لر
رمان هاگه رمانی با بن مایه های اساطیری مردم لر

رمان لری، لری لکی

ادامه مطلب
جفری چاوسر پدر ادبیات انگلیسی
جفری چاوسر پدر ادبیات انگلیسی

ادبیات انگلیسی، نیسمون مین زایاره ای، فرهنگ مردم

ادامه مطلب
فاکتور مینجایی در معادله چندمجهولی لکی
فاکتور مینجایی در معادله چندمجهولی لکی

فاکتور مینجایی در معادله چندمجهولی لکی

ادامه مطلب
شناسنامه فرهنگستان زبان و ادبیات مردم لر
شناسنامه فرهنگستان زبان و ادبیات مردم لر

شناسنامه فرهنگستان زبان و ادبیات مردم لر

ادامه مطلب
به بهانه روز زوون دایَری
به بهانه روز زوون دایَری

روز زوون دایَری

ادامه مطلب
قاعده کشش جبرانی در زبان لری و نحوی نمایش این قاعده زبانی در خط پاپریک و لوریتین
قاعده کشش جبرانی در زبان لری و نحوی نمایش این قاعده زبانی در خط پاپریک و لوریتین

قاعده کشش جبرانی در زبان لری و نحوی نمایش این قاعده زبانی در خط پاپریک و لوریتین

ادامه مطلب
بردشیرون
بردشیرون

شعر لری، شعر نو لری ، متون ادبی لری، لری مینجایی، بختیاری، لکی، لری دومنی

ادامه مطلب