ابتکار جوان یاسوجی برای زنده نگاه داشتن زبان لری(لری جنوبی) آکادمی لری

ابتکار جوان یاسوجی برای زنده نگاه داشتن زبان لری(لری جنوبی)



دسته بندی ها : لیراوی

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس،به نقل از ایل بانو،  در چند سال گذشته شاهد بودیم که چگونه زبان لری تحت تاثیر فرهنگ های مختلف قرار گرفته است و از گذشته خود نیز فاصله گرفته  به گونه ای که امروزه کودکان ما به جای زبان مادری خود زبان فارسی را آموزش دیده اند و زبان لری را فراموش کرده اند.

امروزه نه تنها زبان ها بلکه بسیاری از فرهنگ ها و رسم و رسومات ما نیز تغییر کرده است برای مثال لباس محلی استان را مثال می زنیم این لباس از حالت اولیه خود بسیار فاصله گرفته  است و دچار تغییر و تحول شده است  زبان لری نیز دچتر چنین مشکلی شده است و در حال فراموشی است.

یک جوان یاسوجی برای زنده نگه داشتن زبان لری و آشنایی بیشتر کودکان و نسل جوان ما با کلمات لری و اصیل گذشته جدول لری طراحی کرده است این جدول که قرار است هر چند روزی یک بار در روزنامه های استان و سایت ها منتشر شود کلمات لری اصیل را اموزش می دهد.

این جوان یاسوجی سید صابر گوهری فر در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: با توجه به اینکه در دنیای مدرن امروز تبادلات فرهنگی بسیارزیادی شکل می گیرد استان کهگیلویه و بویر احمد تحت تاثیر این تبادلات قرار گرفته به گونه ای که کم کم فرهنگ و زبان اصیل این قوم به فراموشی سپرده می شود.

وی گفت:  با توجه به وجود کتب فراوان وبا ارزشی که توسط مولفین متعهد استانی به چاپ رسیده آنگونه که باید وشاید نتوانسته بر حفظ و ترویج این فرهنگ و زبان اصیل تاثیر بگذارد و فقط به  گنجینه ای گران بها برای کتاب خانه ها و مراکز دانشگاهی تبدیل شده است و آن هم به این دلیل است که فرهنگ کتاب خوانی در کشور ضعیف و در استان بسیار ضعیف تر است.

در زیر نمونه ای از کلمات و جدول را مشاهده می کنید.

گوهری فر که دارای مدرک کارشناسی معماری است گفت: جدول لری با هدف احیای این واژگان واصطلاحات اصیل لری شکل گرفته تا شاید بتوان گوشه ای از فرهنگ با ارزش این مرز و بوم را برای نسل های آینده همگانی کرد چیزی که ما در مکالماتمان وگفت وگوهایمان  از آن استفاده می کنیم فقط شکلی از لهجه است و نقش زبان در این بین بسیار کمرنگ است.

این جوان یاسوجی ادامه داد: مخاطب اصلی این جداول جوانان، نوجوانان،  کودکان ، پدر ومادران و عموم مردم پیر وجوان هستند  که با همفکری هم و دور هم جمع شدن علاوه بر پیوند بیشتر خانواده تاثیر بسزایی در شادابی افرادخانواده دارد شاید حل این جدول در خانواده یا هر محفل دیگری  جوانان و نوجوانان را  ترغیب به یادگیری این زبان اصیل کند.

وی افزود: این جداول تحت عنوان جدول لری حتی می تواند در مدارس به عنوان یک کار فرهنگی  و یا سرگرمی توسط دبیران فرهنگی توزیع شود که می تواند به یادگیری این زبان کمک شایانی کند امید است که مسئولان فرهنگی به کار های فرهنگی بها دهند.

گوهری فر عنوان کرد: منابع اصلی برای حل این جداول علاوه بر کتب تالیف شده در این زمینه کهن سالان این مرز و بوم هستند که انصافا سرمایه های با ارزش استان هستند و باید از دانش و تجربه های این سرما یه های با ارزش جهت احیای این واژگان حداکثر استفاده را کرد.

منبع:

سایت صبح زاگرس

نویسنده :محمد

آخرین ویرایش :1400/01/30 00:10:12

مقالات پیشنهادی
تبدیل اسم عام به اسم خاص در لری
تبدیل اسم عام به اسم خاص در لری

زبان شناسی لری، لری مینجایی، لری لکی، لری دومنی، لر فیلی

ادامه مطلب
ملاپریشان لر
ملاپریشان لر

عرفای لر، عرفای لک زبان، لرهای لک، اهل حق

ادامه مطلب
مثل لری مینجایی
مثل لری مینجایی

ضرب المثل لری مینجایی

ادامه مطلب
کاربرد تنوین عربی در لری
کاربرد تنوین عربی در لری

کاربرد تنوین در زبان مردم لر

ادامه مطلب
شناسنامه فرهنگستان زبان و ادبیات مردم لر
شناسنامه فرهنگستان زبان و ادبیات مردم لر

شناسنامه فرهنگستان زبان و ادبیات مردم لر

ادامه مطلب
فعل های بسیط لری مینجایی که با الف شروع می شوند
فعل های بسیط لری مینجایی که با الف شروع می شوند

فعل بسیط در لری مینجایی

ادامه مطلب
فرمول اصلی ماضی بعید در لری
فرمول اصلی ماضی بعید در لری

ماضی بعید در لری

ادامه مطلب